Az Ewave eMobility Show nyitónapján részt vett Süli János, a Paksi Atomerőmű két új blokkjának tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszter is.
– Miért tartotta fontosnak, hogy részt vegyen a rendezvényen?
– Eleve jóban vagyunk a dunaújvárosi kollégákkal, az egyetemmel külön együttműködési megállapodást kötöttünk a szakemberképzésre. Paks II Akadémia néven képzési együttműködés jött létre az alapképzésre épülő atomerőművi üzemeltetési szakmérnök elnevezésű szakirányú továbbképzésre. De a várossal is jó a kapcsolatunk, amit napi szinten kell tartanunk. Az elektromobilitás pedig rendkívül fontos. Egyik alappillére a tiszta, szén-dioxid-mentes kibocsátás, de nekünk külön fontos, mert termelni fogunk több mint kétezer megawatt teljesítménnyel az atomerőműben, és ehhez jönnek még a naperőművek is. Tehát nekünk szükségünk van arra a rendszerszabályozás, üzembentarthatóság szempontjából, hogy olyan fogyasztóink legyenek, amelyek akkumulátorosak. Ugyanis a termelési ingadozást ki kell egyensúlyozzuk. Nappal lesz több ezer megawatt a naperőművekből, de amikor sötét lesz, csak az atomerőmű kapacitására számíthatunk, meg a hagyományos erőművekre. Ehhez a legjobb megoldás, ha mind az elektromos hulladékgyűjtő autókat, mind az elektromos buszokat, mind az elektromos autókat olyan vezérelt hálózaton keresztül töltjük, amit rendszeroptimumon tudunk kihasználni, hogy mindig a felesleges villannyal töltsük ezeket a berendezéseket. Ez mindenkinek kölcsönösen előnyös, gazdaságilag optimumra tudjuk járatni a rendszert és az ipar olcsó áramot kaphat. A jövő az elektromobilitásé, de Magyarországon különösen nagy szerepe van, hiszen ha a megújuló és az atomerőmű közé ezt jól illesztjük be, akkor megoldást jelenthet. Az osztrákoknál ezt elvégzik a víztározók, nálunk ezen berendezések akkumulátorai láthatják el ezt a feladatot...